زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

معادن الحکمه





مؤلّف:علم الهدی محمد بن محسن فیض کاشانی (۱۱۲۳ ه . ق)


۱ - معرفی کتاب



کتاب معادن الحکمه، کتابی است حدیثی با سبک بی بدیل و با ابتکاری در موضوع، ترتیب و اسلوب، که در نوع خود، کتاب بی نظیر، مفید و خوبی می باشد. این کتاب به جمع آوری نامه های ائمه ـ علیهم السلام ـ به افراد مختلف پرداخته است. تا زمان نشر این کتاب، کتابی با این سبک و اسلوب منتشر نشده بود.
کتاب حاضر در ۱۲ باب و در هر باب به نامه های یک امام معصوم پرداخته است.
از امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ ۸۹ نامه به افراد مختلف مثل معاویه، عمرو بن عاص، و به اصحاب و عمّال خود مثل مالک اشتر، از امام حسن ـ علیه السلام ـ ۷ نامه، و از امام حسین ـ علیه السلام ـ ۸ نامه، از امام علی بن الحسین ـ علیه السلام ـ ۳ نامه، از امام باقر ـ علیه السلام ـ ۲ نامه، از امام صادق ـ علیه السلام ـ ۱۸ نامه، از امام کاظم ـ علیه السلام ـ ۹ نامه، از امام رضا ـ علیه السلام ـ نامه های امام به مأمون را هم آورده است، ۱۵ نامه، از امام جواد ـ علیه السلام ـ ۵ نامه، از امام هادی ـ علیه السلام ـ ۱۹ نامه، از امام حسن عسگری ـ علیه السلام ـ ۲۱ نامه، از امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ۲۲ نامه و توقیع که ۵ تا از آنها نامه و ۱۷ تای بقیه توقیعات مختلف حضرت می باشد.
این کتاب در دسترسی پژوهشگران و محققان، به نامه های ائمه و توقیعات حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ کتاب جامع و ارزشمندی می باشد. و بعد از نگارش مورد توجه علما و فضلا قرار گرفته است. مرحوم آیت الله مرعشی نجفی مقدمه مفصلی در زندگی نامه محمد بن مرتضی کاشانی در مقدمه این کتاب به رشته تحریر درآورده است.

۲ - وضعیت نشر



این کتاب در دو جلد به زبان عربی از مکتبه صدوق تهران در سال ۱۳۸۸ هـ .ق به چاپ رسیده است.

۳ - منبع


سایت اندیشه قم    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.